La Via Verda, tant el traçat de la Terra Alta com el del Baix Ebre, és un dels projectes de major èxit que s’han impulsat en les darreres dècades a les Terres de l’Ebre. Les xifres d’usuaris són un dels indicadors que així ho ratifiquen. Només aquest estiu, per exemple, el tram del Baix Ebre ha registrat entre juliol i agost el pas de 78.532 ciclistes i vianants. Podem disposar d’aquestes xifres arran de la instal·lació per part del Consell Comarcal d’uns sensors que quantifiquen els usuaris. Aquestes bones dades d’ús ens demostren que cal seguir apostant per iniciatives que ajudin a impulsar aquesta infraestructura, per avançar en l’objectiu de posicionar la comarca en el mapa de l’especialització turística en cicloturisme.
Des del govern comarcal estem intensificant la feina per a millorar les infraestructures de la Via Verda a banda de reparar tots els danys soferts pel Glòria, que van tenir una gran afectació a la via. Però no ens quedem aquí i volem fer d’aquesta infraestructura un actiu que impulsi el turisme d’interior i qualitat a l’Ebre. Per això estem creant sinergies amb la resta de comarques aragoneses i catalanes per on passa la via. Per exemple, hem impulsat recentment una taula de treball que també ens ha d’ajudar a internacionalitzar aquesta proposta turística i a homogeneïtzar les accions que hi duem a terme. Cal tenir en compte que la Via de la Val de Zafán en el seu conjunt és una de les més llargues de l’Estat i això és el que busca el turista especialitzat: una infraestructura gran, amb bons serveis i amb diversitat de paisatges, que amb el reconeixement de la Reserva de la Biosfera per part de la UNESCO, són evidents en el nostre cas. I, paral·lelament, des de l’àrea de turisme del Consell seguim treballant per materialitzar al més aviat possible el projecte de perllongament de la Via Verda pel tram de l’antic traçat del Carrilet que unia Tortosa amb Deltebre. Estem a punt d’iniciar aquest projecte, que ens permetrà unir el Delta de l’Ebre amb Tortosa i el Baix Aragó.
Tot plegat són accions d’impuls a un projecte turístic de present i futur que també enllaça en certa manera amb el passat. Perquè no hem d’oblidar que amb la Via Verda donem també una segona oportunitat a aquell antic Ferrocarril de la Val de Zafán, que havia d’unir La Puebla de Híjar, Alcanyís i Tortosa i que mai va acabar de ser completat. Aquell projecte iniciat a mitjans del segle XIX, que planejava una via fèrria que arribés a la Ràpita, va estimbar-se finalment contra un mur de múltiples dificultats que va fer que el servei ferroviari tanqués definitivament el 1973.
Va ser la crònica d’un tancament anunciat per les dificultats tècniques i econòmiques. Un tancament que va arrabassar als pobles del traçat la possibilitat d’una millor connexió amb l’entorn, va fer prendre una via de comunicació al territori i, en aquell moment, va convertir en estèrils tots els esforços fets per a la construcció dels trams que van arribar a materialitzar-se, inclòs aquell darrer tram que en plena Guerra Civil van haver de construir presoners republicans perquè la via servís de línia logística en plena Batalla de l’Ebre. Així doncs, amb tots els projectes que estem impulsant per consolidar el projecte turístic de la Via Verda del Baix Ebre no contribuïm només a fixar i omplir de possibilitats de futur una infraestructura respectuosa amb el medi ambient i la nostra història com a territori. També honorem l’esforç d’aquells treballadors -alguns, forçats- que van construir el traçat i recordem la il·lusió dels veïns dels pobles del voltant que van esperar tenir un tren que els portés més enllà.
Jordi Jordan, Portaveu del grup municipal de Movem Tortosa i vicepresident del Consell Comarcal del Baix Ebre